top of page

תכניות מסלולים לגיל הרך

המציאות מוכיחה כי ילדים הגדלים בקהילות מוחלשות, אינם זוכים בהזדמנות ובאמצעים הנדרשים למימוש הפוטנציאל הטמון בהם. במקרים רבים התפתחותם של ילדים אלה מתעכבת כי הם אינם מקבלים את הסיוע הנדרש להם כדי להדביק את הפערים שהולכים וגדלים בינם לבין ילדים אחרים.

הגיל הרך הוא גיל קריטי במיוחד להתפתחות הקוגניטיבית, החברתית והרגשית של ילדים, יש לו השפעה ניכרת על המשך חייהם הבוגרים. ממחקרים עולה כי השקעה בחינוך בשנות החיים הראשונות מניבה את התשואה הגבוהה ביותר בתחום החינוכי, הכלכלי, החברתי והבריאותי.

תוכניות לגיל הרך 1 עדכני.jpg

גיל הכניסה של ילדים, בגיל הרך, למסגרות החינוך ומשך הזמן שהם שוהים בהן, וכן הנגישות שלהם למסגרות חינוך באיכות גבוהה, מושפעים במידה ניכרת מן המצב החברתי-כלכלי של משפחתם (מכון טאוב, מחקר על מסגרות לגיל הרך בישראל בהשוואה בין לאומית, דנה וקנין).

תכנית מסלולים לגיל הרך, מבוססת על מודל אקולוגי, המתבונן על הילד כמוקף ומושפע מהסביבה שלו המורכבת ממעגלים שונים (הורים, צוות חינוכי, חברים וקהילה), תוך יצירת רצף של מענים. התוכנית מלווה את הפעוט/ ילד לאורך שנותיו הראשונות ובשיתוף פעולה עם גורמי מקצוע עירוניים כגון: אגף החינוך, אגף שח"ק (רווחה), שפ"ח, קופות החולים ועוד. אנשי המקצוע שמלווים את התוכניות בונים מסלול התערבות אישי לכל ילד, תוך דגש ליצירת רצף מענים במעברים בין מסגרות החינוך ונקודת הפתיחה להשתלבות מיטבית בהן.

מטרות התוכנית
שיפור של מיומנויות וכישורים של ילדי גן חובה
הקטנת מספר הילדים עם עיכובים התפתחותיים
שיפור ברכישת הקריאה של ילדי כיתות א'
שיפור ברמת המוכנות לכיתה א'

 
המודל שלנו – מסלול לכל ילד
 

"ש', בן 10, שנה ראשונה במרכז למידה של מסלולים בבת-ים, לומד עם חונכת שירלי חשבון. ש' התקשה מאד בהבנה, ופחד מכישלון, החונכת הסבירה לו שזה בסדר לטעות אבל הדרך יותר חשובה. לש' יש הפרעות למידה אבל ההתמדה שלו מאד גבוהה, ש' תמיד מגיע לפני הזמן, משתף פעולה ומקשיב לחונכת שלו. ביחד הם הצליחו לצמצם פערים בחשבון והגיעו לרמה של הכיתה שלו."

התוכניות לפעוטות מגיל לידה עד 3

קבוצת תמיכה ומידע לאימהות בחופשת לידה עם תינוקות מגיל לידה עד חצי שנה.

קבוצה של 10 משתתפות אימהות וגם משתתפים אבות בחופשת לידה עם התינוקות, למפגש שבועי בהנחיה מקצועית: סדנאות העשרה של אנשי מקצוע רלוונטיים מתחומים שונים שנוגעים להורות, גידול ילדים והתפתחות תינוקות. מטרת התוכנית היא חיזוק קשר הורה - ילד כבסיס להתפתחות התקינה של התינוקות, יצירת מודעות לצרכים והתפתחות התינוקות, מתן מידע וכלים להורות מיטבית והעצמת האימהות והאבות.

גן עם אמא, תינוקות מגיל חצי שנה ופעוטות עד גיל שלוש.

קבוצה המיועדת לכ-15 אימהות ופעוטות שאינן נמצאים במסגרת של גן/ מעון/משפחתון, שנפגשות לשעתיים אחת לשבוע עם מנחה מקצועית לצד אנשי מקצוע נוספים (מתחום ליווי התפתחותי, קלינאית תקשורת, פסיכולוגית חינוכית ועוד). כל מפגש כולל פעילות מונחית ופעילות חופשית התורמת להתפתחות יחסי הורה- ילד. בזמן הפעילות מתקיימת צפייה והדרכת הורים פרטנית ע"י אשת מקצוע. מטרות התוכנית: איתור מוקדם של עיכובים התפתחותיים ומניעתם, הנגשת שירותים לטובת טיפול בפעוטות, העשרה שפתית, חיזוק קשר הורה - ילד ומתן כלים וידע להורות מיטבית.

איתור ומניעת פערים התפתחותיים בגני ילדים ומעונות מגיל 0-3

התוכנית מתקיימת במעונות יום בשכונות בשיתוף אגף שח"ק, התוכנית הלאומית 360 והיחידה להתפתחות הילד. התוכנית כוללת ליווי מקצועי של צוות המעון על ידי קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק, על מנת לאתר ילדים הזקוקים להתערבות / טיפול, לצמצם פערים ולקדם העשרה שפתית. הליווי המקצועי כולל נוכחות של קלינאית תקשורת שעתיים בשבוע בגן בשעה קבועה כאשר מנהלת המעון נמצאת.

תכניות לגיל הרך 2.jpg

התוכניות לפעוטות מגיל 3 - 6

צמצום ומניעת פערים שפתיים בגני הילדים גילאי 3-6 שנים

שילוב קלינאיות תקשורת וסטודנטים מתנדבים להפרעות בתקשורת בגני ילדים בשכונה, בשיתוף עם אגף החינוך וצוות חינוכי, מרכזים להתפתחות הילד/ מחלקה להפרעות בתקשורת, הורי הילדים ושותפים נוספים. במסגרת התוכנית נערך מיפוי של הילדים ואיתור ילדים הזקוקים לעבודה פרטנית וחיבור למענים בקהילה. לאחר המיפוי הילדים זוכים לעבודה פרטנית ובקבוצות קטנות, בתוך מסגרת הגן, עם הקלינאיות ועם הסטודנטים על מנת לקדם אותם ולמנוע ולצמצם פערים שפתיים. ילדים שאותרו עם עיכוב התפתחותי/ חשד לקשיים , מופנים באופן מונגש, להמשך בירור וטיפול במרכזים להתפתחות הילד ("מסלול מהיר לאבחון וטיפול'). במקביל מתקיימת הכשרה צוותי החינוך להמשך עבודה לקידום שפה ואוריינות עם הילדים בגנים המשתתפים בתוכנית.
 

צמצום פערים והעשרה שפתית לקראת עליה לכיתה א' בתוך גני החובה
מורה להוראה מתקנת בגני החובה – הכנה של הילדים לקראת כיתה א' ולצמצם פערים על מנת שיוכלו להצליח ולהגיע מוכנים לכיתה א'.
 

הכנה לכיתה א' שלב 1
סדנאות העשרה שפתית - לילדי גני חובה, שאותרו ע"י הצוות החינוכי ומתקיימות אחה"צ: מטרת הסדנה לצמצם פערים שפתיים והשלמת מיומנויות הנלמדות בגן ולהתאימן לנדרש לקראת הכנה לכיתה א'. הסדנה מיועדת לילדי גני חובה ומטרותיה הן הרחבת אוצר המילים, חריזה, חיזוק מוטוריקה עדינה, פיתוח סקרנות ותחושת מסוגלות. אנו עובדים עם ילדים שאותרו ע"י הגננות.
 

הכנה לכיתה א' שלב 2
סדנאות העשרה, לילדים שאותרו ע"י הצוות החנוכי ומתקיימים אחה"צ: מטרת הסדנה להשלים את המיומנויות הנלמדות בגן הילדים וחיזוקן לקראת כיתה א (התארגנות ללמידה, התארגנות במרחב, מיומנויות חברתיות) ולמידה: אותיות, מספרים, תפיסה כמותית וחזותית, הרגלי למידה בכיתה וחיזוק תחושת המסוגלות. הילדים יופנו לסדנה לאחר מיפוי והמלצת הצוותים, בהמשך לתוכנית ההתערבות בגנים.
 

סדנאות והרצאות להורים בנושא הכנה לכיתה א', בשיתוף עם נתיבים להורות/ שפ"ח.
 

מועדון הורה-ילד
מפגש שבועי להעשרה שפתית וחיזוק קשר הורה ילד בהנחיה מקצועית משתתפים כ- 12 זוגות הורים וילדים, בשעות אחה"צ. פעילות מונחית כמו יצירה, שעת סיפור עם הפעלה ועוד.
 

מכינה לבית ספר
הכנה לכיתה א' לילדי גן חובה –מסגרת יומית במהלך חופשת הקיץ ובסמוך לתחילת שנ"ל, למשך שבוע או שבועיים, בשיתוף פעולה עם בית הספר היסודי בעיר. מורים מקרב הצוות החינוכי של בית הספר ובתגבור של צוות מתנדבים גדול (כל 'כיתה' מונה 15 ילדים עם מורה ו3 מתנדבים!). מטרת הפעילות השלמת מיומנויות הנלמדות בגן הילדים וחיזוקן לקראת כיתה א (התארגנות ללמידה, התארגנות במרחב, מיומנויות חברתיות) ולמידה: אותיות, מספרים, תפיסה כמותית וחזותית, הרגלי למידה בכיתה וחיזוק תחושת המסוגלות.

bottom of page